torstai 31. tammikuuta 2008

Leclerc

Tyyppi: Taistelupanssarivaunu
Valmistus maa:
Ranska
Valmistaja:
GIAT industries
Palvelukseen astumis vuosi:
1991
Valmistus määrä:
406 + 436 (UAE) kappaletta
Käyttäjät: Ranskan ja Yhdistyneet arabiemiirikunnat (UAE)

80-luvulla Ranskan armeija alkoi harkitsemaan luopumista jo vanhentunemaan alkavista AMX-30 taistelupanssarivaunuista. Uudelle taistelupanssarivaunulle annettiin suuntaa antavat spesifikaatiot 1985 ja jo vuotta myöhemmin ilmoitettiin että tämä uusi taistelupanssarivaunu kantaisi nimeä Leclerc, joka oli yksi Ranskan tunnetuimmista kenraaleista toisen maailman sodan aikana.

Ranskalainen panssarivaunuihin erikoistunut GIAT valmisti Kuusi prototyyppiä 1989 mennessä. Kovin testauksien jälkeen tuotanto alkoi kuudessa eri tehtaassa vuonna 1991. Vuoteen 2001 mennessä, Ranskan armeija oli vastaanottanut yhteensä 310 kappaletta Leclerc vaunuja lopullisesta 406 kappaleen erästä.

Toimitukset Ranskan armeijalle viivästyivät, johtuen siitä, että GIAT industries sai samasta vaunusta huomattavan ulkomaan tilauksen Yhdistyneistä arabiemiirikunnista (UAE), kokonaisuudessaan 436 kappaletta kolmena eri versiona. Vasta vuonna 2006 saatiin itse Ranskan armeijan toimitukset päätökseen.

Pohja on Leclerc taistelupanssarivaunussa varsin perinteinen, johtaja ja ampuja ovat tornissa (johtaja vasemmalla, ampuja oikealla), sekä ajaja vasemmalla rungon edessä. Pää aseistuksena Leclerc:ssä on 120mm sileäputkinen vaunukanuuna. Vaikka kyseinen ase on Ranskalaista suunnittelu alkuperää, se silti kykenee käyttämään 120mm NATO standardeja ampuma tarvikkeita. Tykin hyvä ampuma etäisyys on valmistajan mukaan noin 3 kilometrissä. Hieman erikoisesti, panssarivaunu konekiväärinä (lue; co-axial) toimii normaalin 7.62mm konekiväärin sijasta 12.7mm Browning konekivääri. Näiden lisäksi on tornin päällä vielä 7.62mm konekivääri maa ja ilma puolustusta varten. Jos tarve ilmenee, Leclerc on suunniteltu niin, että nykyinen 120mm vaunukanuuna voidaan tarvittaessa vaihtaa 140mm versioon.

Leclerc käyttää ammunnan hallinta järjestelmänä Ranskalais suunnitteista COTAC:ia. COTAC järjestelmään kuuluu kaikki nykyaikaisen taistelupanssarivaunun osat, laser-etäisyys mittari, ballistinen tietokone, lämpötähtäimet ja vakautetut tähtäimet.

On väitetty, että tämä mahdollistaa koulutetun miehistön kykenevän taistelemaan 6 eri kohdetta vastaan 35 sekunnissa. Leclerc:ssä ei ole lataajaa, vaan sen tilalla on 22 ammuksen automaatti lataus järjestelmä. Lataajassa valmiiksi olevien ampuma tarvikkeiden lisäksi 18 lisä ammusta on sijoitettu ajajan oikealle puolle. Automaatti lataaja osaa tunnista 6 erilaista ammusta kerralla, tämän tapahtuen ammusten kyljessä olevia viivakoodeja skannaamalla.

Miehistön työtä taistelu tilanteessa auttaa tornin sisälle asennetut digitaaliset littu näytöt, jotka voivat näyttää miehistön valitsemia tietoja, pääasiassa kuitenkin Ranskalaisten battlefield management systemiä (tunnetaan nimellä FINDERS). Tämä järjestelmä antaa vaunun johtajalle jatkuvaa tilanne tietoa lähi alueesta, ammus ja polttoaine tilanteesta, sekä näyttää tietenkin vaunun sijainnin kartalla. Erikoisuutena, mahdolliset tietokone vauriot on otettu jo huomioon suunnittelussa, joten järjestelmä itsessään ohittaa viallisen osion ja jakaa kaiken työn vielä toimivien järjestelmien kesken.

NBC (Nuclear, Biological, Chemical) suojaus on tietenkin vakiona. UAE:n Leclerceissä on myös lisävarusteena ilmastointi. Leclerc:ien voimanlähteenä toimii SACM diesel moottori, yhdistettynä SESM automaatti vaihteistoon tuottaa kiitettävät 1.119 kilowattia (1.500 hv). UAE:n Leclerc:it ovat tässäkin tapauksessa erilaisia, niissä ollen Leopard 2:ssa käytettävä MTU V-12 esikammio diesel, yhdistettynä Renk:in vaihteistoon. Jousitus on hydro-pneumaattinen, mikä takaa varmasti hyvän maastossa ajo-ominaisuuden.

Variantteja ei hirveästi ole Leclerc:stä. ARV (Armoured Recovery Vehicle, hinus vaunu) on ilmeisesti eniten tuotettu, 46 kappaletta UAE:lle ja (vaivaiset) 15 kappaletta Ranskan armeijalle. AEV (Armoured Engineer Vehicle, pioneeri vaunu) ei päässyt prototyyppi astetta pidemmälle ja AVLB (Armoured Vehicle Launched Bridge, silta vaunu) projekti on edennyt etanan lailla... Voisi luulla että Ranskassakin ymmärrettäisiin vesistöjen yleisyys.

Vaikka Leclerc sinänsä on jo paperilla erinomainen vaunu ja on osoittaunut käytännössäkin varsin hyväksi, ei se ole saavuttanut minkäänlaista kansainvälistä myyntiä, pois lukien tietenkin UAE. GIAT industries on myös ilmoittanut Leclerc ohjelman olleen varsin suuri taloudellinen katastrofi.

Kaikesta huolimatta, Leclerc:in uskotaan omaavan erittäin pitkän palvelus iän. Ensinmäisen päivitys ohjelman pitäisi alkaa vuoden 2008 aikana. Tämän ensinmäisen päivityksen on ilmoitettu sisältävän lisää passiivista panssarointia, IFF (friend-or-foe) järjestelmä, kehitykset ammunnan hallintaan, sekä automaattisen kohteen seuranta järjestelmän.

Oma mielipiteeni:

Koska minulla ei ole henkilökohtaista kokemusta tämän taistelupanssarivaunun kanssa, on oikeastaan vaikea ruveta antamaan mitään mielipiteitä. Muutamia pointteja toki voi antaa.

Ensinnäkin, jostain kumman syystä vaunun varianttien, varsinkin silta panssarin tekeminen on jätetty puolitiehen. Voisi kuvitella, että tällaista teloilla olevaa suurta alustaa kannattaisi käyttää juuri siltojen rakentamiseen.

Vaunulle on GIAT antanut viralliseksi maksimi nopeudeksi 72 kilometriä tunnissa, mikä tekee siitä toiseksi nopeimman vaunun Leopard 2:sen jälkeen. Kuinka hyvin hydro-pneumaattinen jousitus toimii tämän koko luokan vehkeissä, varsinkin maastossa, on täysin spekulointia - mitään tietoja ei vain yksinkertaisesti ole julkistettu.

Automaattinen lataaja on erilainen verrattuna perinteiseen Neuvostoliiton automaatti lataajiin. Siinä, missä Neuvosto vaunujen karuselli-lataaja oli tornin alla, rungon keskellä, on Leclerc:in lataaja suoraan integroitu vaunukanuunan lukkon ympärille. Näkemistäni kuvista päätellen kyseinen revolveri mallin lataaja on enemmän kuin vähän velkaa kauan sitten (jota valmisti GIAT industries:in edeltäjä...) valmistetun AMX-13 kevyt panssarivaunun lataajalle.

Lähteet:
1) Encyclopedia of tanks & armoured fighting vehicles - Christopher F. Foss
2) Encyclopedia of tanks & armoured fighting vehicles - Chris Bishop
3) Jane's tank recognition guide 2006 - Christopher F.Foss
4) Federation of American Scientists (http://www.fas.org/man/dod-101/sys/land/row/leclerc.htm)
Kuvassa:Leclerc taistelupanssarivaunu

3 kommenttia:

Unknown kirjoitti...

En ole koskaan nähnyt pahempaa äidinkielen raiskausta. Yhdyssanat menevät ihan päin persettä.


Pienenä esimerkkinä virheviidakosta alkuperäinen teksti:
Leclerc käyttää ammunnan hallinta järjestelmänä Ranskalais suunnitteista COTAC:ia. COTAC järjestelmään kuuluu kaikki nykyaikaisen taistelupanssarivaunun osat, laser-etäisyys mittari, ballistinen tietokone, lämpötähtäimet ja vakautetut tähtäimet.

Ja korjattu versio:
Leclerc käyttää ammunnanhallintajärjestelmänä Ranskalais-suunnitteista COTAC:ia. COTAC järjestelmään kuuluu kaikki nykyaikaisen taistelupanssarivaunun osat, laseretäisyysmittari, ballistinen tietokone, lämpötähtäimet ja vakautetut tähtäimet.

Koko teksti on yhtä pahasti pielessä.

leclerc kirjoitti...

Mielenkiintoinen juttu, tämä vaunu on ollu mulle vähän tuntemattomampi.

Raimo kirjoitti...

Lokakuun lopussa 1915 lähti suomalainen lähetystö Tukholmaan: senaattori Otto Stenroth, Samuli Sario, A. H. Saastamoinen ja Axel Lille. Aaro Pakaslahti kertoo tästä teoksessaan Suomen politiikka maailmansodassa. Ruotsin valtakunnanmarsalkka kreivi Douglas vaati Suomelta Pohjois-Suomea (Kemijoki rajaksi) ja tarjosi korvaukseksi "niin suuren osan Venäjän Karjalaa kuin se haluaisi."

Suomalaisten lähetystö ei kuitenkaan halunnut luovuttaa Pohjois-Suomea, mitä Ruotsi yritti anastaa vielä 1918.

lyyxem.freehostia.com/teljo.htm


"Presidentti Relander kaatui ruotsalaismielisyyteensä kuusi vuotta sitten [1931]. Olin mukana siinä kokouksessa, jossa maalaisliitto päätti olla asettamatta presidentti Relanderia uudelleen presidenttiehdokkaaksi. Ja se tapahtui juuri hänen ruotsalaisystävällisen politiikkansa takia."

"Presidentti Svinhufvud ei kaatunut yksin ruotsalaisystävälliseen politiikkaansa, mutta se kuitenkin hyvin oleellisesti edisti hänen kukistumistaan."

- Veikko Heiskanen, kansanedustaja (ml), professori

lyyxem.freehostia.com/1930.htm


Vuonna 1905 yleistä äänioikeutta vastusti ruotsinkielinen "Huusis"-lehti. Yleinen ja yhtäläinen äänioikeus toteutui heinäkuussa 1906, jolloin säätyvalta päättyi. Linkissä Tuulispään pilapiirros.


Piikkilangalla aidattu koulu Espoossa talvella 1908

Vähävaraisten torpparien ja muonamiehien ponnistuksilla syntyi Luukkaan eli Luukin kansakoulu vuonna 1906. Jouluna 1907 C.G. Avellan teetti koulurakennuksen ympärille piikkilanka-aidan sekä karkoitti kevätlukukauden alussa kouluun pyrkivät lapset pois.

suomenmaa.bravehost.com