maanantai 14. tammikuuta 2008

Saladin

Tyyppi: Panssariauto
Valmistus maa: Iso Britannia
Valmistaja: Alvis vehicles
Palvelukseen astumis vuosi: 1959
Valmistus määrä: 1177

Toisen maailmansodan jälkeen Ison Britannian armeija osoitti kiinnostusta uuden sukupolven panssariautoihin, joissa otettiin huomioon opetukset taisteluista. Erinomainen maasto liikkuvuus oli elintärkeää tässä, joten päädyttiin 6 renkaiseen vaihto-ehtoon. Etuna 4 renkaiseen ajoneuvoon on myös se, että ajoneuvo pystyy säilyttämään (jonkinlaisen) liikunta kyvyn, vaikka miina tuhoaa yhden renkaista.

Saladinissa kaikki renkaat ovat vetäviä, voiman tullessa 170 hevosvoimaisesta Rolls-Roycen bensa moottorista 5-vaihteisen manuaalin kautta. Eräänä hienoutena aikansa sotilas ajoneuvossa, jokaisella renkaalla oli erillinen jousitus vääntö jousien kautta.

Alkuperäinen Saladinin prototyyppi käytti aseistuksenaan 40mm 2 paunan tykkiä ja siinä oli neljän hengen miestö, sekä kyky ajaa kummastakin päästä ajoneuvoa (ts. kaksi rattia). Valitettavasti tuotannossa oli ongelmia, koska prioriteetti valmistamisessa oli Saracen kuljetuspanssarivaunulla. Kun Alvis vihdoin pääsi aloittamaan panssariautonsa valmistamisen, siihen laitettiin 76mm tykki ja miehistön määrä väheni kolmeen (ajaja, komentaja-ampuja ja lataaja-radiomies-toinen ajaja). Torni on hydraulisesti toimiva, 360 astetta kääntyvä ja 76mm pääaseen korotus kulmat ovat -10 aina +20 asteeseen.

Saladin astui Ison Britannian palvelukseen vuonna 1959 ja tuotannon päätyttyä 1972 sitä oli valmistettu yhteensä 1.177 kappaletta. Alvikselle Saladin oli myös merkittävä vienti tuote, sitä vietiin lähi-itään ja kauko-itään suuria määriä. Vuonna 1990 Alvis ilmoitti tarjoavansa ”tehostus” pakettia Saladin panssariautoihin. Tämä paketti korvaa alkuperäisen Rolls-Roycen bensa moottorin uudella Perkinsin diesel moottorilla.

Todennäköisesti viimeinen kerta, kun Saladin pääsi tosi toimiin oli syksyllä 1990 Persianlahden sodassa. Tällöin Kuwaitin käytössä olleet Saladinit osallistuivat taisteluihin Irakin joukkoja vastaan.

Oma mielipiteeni:

1959 palvelukseen astuessaan Saladin oli varmasti merkittävä kehitys askel tiedustelun osalta. Kunnioitettava maksimi nopeus 72km/h (valmistajan antama tieto) ja erinomainen maasto/tie liikkuvuus tekevät jo itsessään Saladinista varsin hyvän kuuloisen. Tähän vielä yhdistetään 76mm tykki pyörivässä tornissa, niin voin kyllä sanoa kyseisen ajoneuvon täyttävän luokkansa vaatimat kriteerit ja ylittävän ne helposti.

Ainoita huonoja puolia on tietenkin miehistön moninaiset tehtävät, varsinkin johtaja joutuu normaalien toimintojensa lisäksi ampumaan pää tykillä ja lataajan useat tehtävät heikentävät varmasti suoritus kykyä - varsinkin pitempien operaatioiden aikana. Toinen on ymmärrettävästi bensa kone (tulipalot, kulutus), toisaalta Alvis tarjoaa diesel konetta tämän tilalle. Tietoa ei ole siitä, kuinka helposti huollettava Saladin on, mutta ei ole myöskään mitään osviittaa että se olisi vaikeudeltaan "normeja ylittävä".

Lähteet:
Encyclopedia of tanks & armoured fighting vehicles - Christopher F. Foss
Encyclopedia of tanks & armoured fighting vehicles - Chris Bishop
Kuvassa: Alvis Saladin

Ei kommentteja: