keskiviikko 16. tammikuuta 2008

Saracen

Tyyppi: Kuljetuspanssarivaunu
Valmistus maa: Iso Britannia
Valmistaja: Alvis vehicles
Palvelukseen astumis vuosi: 1952
Valmistus määrä: 1838

Prototyyppi FV603 kuljetuspanssarivaunusta ilmestyi 1952 ja se hyväksyttiin tuotantoon samana vuonna. 50-luvulla Saracen siirrettiin tuotanto prioriteetiksi Iso Britannian armeijan pyynnöstä, sillä sitä pidettiin ideaalisena kuljetus ajoneuvona osastoille, jotka joutuivat "hätä-apu" taisteluihin kommunistisia terroristeja vastaan Malaya:lla. Vaikka ajoneuvo korvaantuikin FV432:lla Länsi-Saksassa, se jatkoi käyttöään pohjois Iralannissa. Saracenin palvelus loppui Brittien armeijassa vasta 1993. Kun tuotanto lopetettiin vuonna 1972, 1838 kappaletta oli valmistettu.

Saracen kuljetuspanssarivaunu jakaa useita komponentteja Saladin panssariauton kanssa, mukaan lukien itse 6x6 pohja, sekä automotiiviset osat. Ajaja istuu moottorin takana, keskellä edessä, osaston komentaja vasemmalla hänen takanansa ja radio operaattori ajajan takana, oikealla puolella. Neljä sotilasta per puoli istuu taka-osassa, selkä seinää vasten.

Oma suojana Saracenissa on pieni torni, samanlainen kuin Ferret Mk.2/3 panssariautossa. Siinä aseistuksena toimii pääasiallisesti 7.62mm Browning konekivääri +45 ja -12 korotus kulmilla. Vaunun takaosassa on myös mahdollisuus kiinnittää toinen 7.62mm Browning konekivääri katto luukusta.

Kuten Saladin panssariauto, Saracen oli Alvis vehiclesille varsin merkittävä vienti tuote. Sitä vietiin lähinnä niihin lähi-idän ja kauko-idän maihin, joihin myös Saladin otettiin käyttöön. Vielä näinäkin päivinä Saracenia voi tavata samoista paikoista. Kuten Saladinille, Alvis tarjoaa "tehostus" -pakettia Saracenille, missä vaihdetaan alkuperäinen Rolls-Roycen 8-sylinterisen bensa koneen tilalle Perkinsin diesel kone.

Oma mielipiteeni:

Saracen on erittäin yksinkertainen kuljetuspanssarivaunu, joka pystyy kuljettamaan 8-10 miestä. Sen tehtäväksi ei ollut alunperinkään suunniteltu muuta, kuin tarjota jalkaväelle hyvä liikkuvuus ja tietenkin jotain suojaa vihollis toiminnalta (jalkaväen tuli ja tykistö). Tämän homman se ajoi hyvin, mihinkä vielä yhdistetään automotiivisten osien standardointi Saladinin kanssa, tekien siitä logistiikan osalta helpon huoltaa ja ylläpitää. Yksinkertaisuudesta on hyötyä odotettua Kylmän sodan suur sotaa ajatellen; sitä pystyttäisiin tuottamaan valtavat määrät ja mikä parasta - halvalla.

Kuten Saladinin kanssa, tietoa ei ole mahdollisista kenttä huoltoon liittyvistä ongelmista, mutta ei myöskään mitään viittauksia ole vaikeuksiin, joten sen voi listata "normien mukaiseen" huoltamisen ja ylläpidon vaikeuteen.

Lähteet:
Encyclopedia of tanks & armoured fighting vehicles - Christopher F. Foss
Encyclopedia of tanks & armoured fighting vehicles - Chris Bishop
Kuvassa: Alvis Saracen

Ei kommentteja: