Tyyppi: Kuljetuspanssarivaunu
Valmistus maa: Neuvostoliitto
Valmistaja:
Gorkiy automobile plant
Palvelukseen astumis vuosi: 1961
Valmistus määrä:
Tuntematon, valtavasti
BTR-60 kehitettiin 50-luvun loppu puolella korvaamaan edellinen, keskinkertainen BTR-152 kuljetuspanssarivaunu moottoroiduissa jalkaväki divisioonissa. Hyväksynnän jälkeen se astui palvelukseen 1961. BTR-60 oli huomattava edistys askel edeltäjäänsä verrattuna. Siinä oli 6 renkaan sijasta 8, jotka kaikki olivat vetäviä. Tämän lisäksi BTR-60 on uinti kykyinen, vaunun kulkiessa eteenpäin kahden propellin avulla, jotka saavat voimansa suoraan moottoreilta.
Kuten suurinosa Neuvostoliitossa suunnitelluista ja valmistetuista kuljetuspanssarivaunuista, myös BTR-60 aloitti palveluksensa avo kattoisena. Tämä ongelma korjattiin BTR-60A:ssa, mutta tämä tarkoitti sitä, että jalkaväki joutui kiipeämään vaunun päälle ja menemään pienistä katto luukuista tullessaan ja poistuessaan.
Erikoisuutena BTR-60:ssä oli kaksi ZIL-375 V8 bensa moottoria, jotka antoivat 180 hevosvoimaa/kappale. Niiden sijoitus paikka oli myös hieman erikoinen, ajoneuvon perään, joka normaalisti on kuljetettavien käytössä ja paikka jalkaväen sisään/ulos -käynti oville. Toinen automotiivinen erikoisuus oli, että jokaisella renkaalla oli oma vääntöjousi iskunvaimentimena.
Ensinmäisten versioiden aseistuksena oli 7.62mm SGMB ja PKB konekiväärit, mutta BTR-60BP asennettiin 14.5mm KPV konekiväärii pieneen torniin. Tämän lisäksi jalkaväki pystyi ampumaan pienistä ampuma-aukoista, joita oli 3 kappaletta per puoli.
Kaikkissa BTR-60:nen versioissa on vakiona renkaiden keskus paine järjestelmä, infrapuna laitteet yö liikkumista varten, sekä valonheitin. BTR-60A toi myös mukanaan täyden NBC suojauksen. Halpana ja yksinkertaisena valmistaa, ei ole mikään ihme että kuljetuspanssarivaununa se on saavuttanut huomattavia vienti sopimuksia, mm. Intiaan ja tietenkin Itä-Euroopan maihin.
Oma mielipiteeni:
Tulee myöhemmin.
Lähteet:
Encyclopedia of tanks & armoured fighting vehicles - Christopher F. Foss
Encyclopedia of tanks & armoured fighting vehicles - Chris Bishop
Kuvassa: BTR-60PB
keskiviikko 16. tammikuuta 2008
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
4 kommenttia:
Tuota tuota.
Kyllä meillä oli 80 luvulla noita BTR 60 PB vaunuja, mutta niissä oli sivuventtiili suorakuutos koneet (2kpl/vaunu), ja niissä oli yhteensä 180hp tehoa. Lisäksi pienenä tarkennuksena kaikki akselit olivat vetäviä, mutta molemmat etummaiset kääntyvät akselit pystyi kytkemään myös pois, jolloin vain 2 takimmaista paria veti.
Lisäksi vesiajoon vaunussa oli vain yksi potkuri, johon käyttövoima tosin tuli molemmilta moottoreilta
Mielenkiintoinen sivu, mukava lukea näistä suomeksi.
Terve! Tuli ajeltua hämjp rauk kyseisellä vaunulla 1979-1980! Oli aika mielenkiintoinen!
Lähetä kommentti